La Policia Local de l´Alcúdia, alerta la població sobre una estafa recurrent que ha tornat a produir-se al poble: l’estafa de la revisió o canvi goma del gas.
Un fals tècnic Oficial es presenta en domicilis, especialment aquells en què resideixen ancians, amb l’argument de revisar la instal·lació del gas o de canviar les gomes de les botelles.
Els suposats treballadors solen vestir d’uniforme i «amenacen amb tallar el subministrament si no es fa la revisió», o denunciar que la goma està caducada i no li vendran botelles de recanvi, a més de demanar que el pagament s’efectue en efectiu, acceptant en algunes ocasions una rebaixa amb la condició d’eixir de l’habitatge amb una mica de diners, i obligant les persones majors a signar la factura, acceptant pressupostos a uns preus fora de mercat, però legals davant la llei.
Segons el Decret 125/2016, de 6 de setembre:
- És responsabilitat del consumidor buscar una empresa reconeguda que faça les revisions oficials necessàries, que han de ser cada cinc anys per a instal·lacions fixes com un escalfador o la cuina.
- Per tant, «no és obligatori que siga l’empresa que fa lliurament de les bombones en el propi domicili, és a dir, pot ser qualsevol empresa autoritzada i habilitada per indústria».
- El regulador, per contra, no caduca, de manera que només caldrà canviar-ho quan es trenque.
CONSELLS PER A EVITAR POSSIBLES ESTAFES
- No poden presentar-se tècnics en una casa per a realitzar la revisió sense una cita concertada, llevat que vengen en companyia policial i amb una ordre de tall del subministrament per risc de fugida.
- No s’ha de facilitar mai l’entrada a un desconegut que vinga a realitzar CAP revisió i, en aquest sentit, una cridada a un veí o fins i tot a la Policia Local pot ajudar a resoldre la probable insistència d’aquests professionals.
- Dins del contracte per obtindre el subministrament es pot pactar un preavís per a concertar una cita quan falte poc de temps perquè es complisquen els cinc anys del certificat. Aquest preavís servirà com a notificació o justificant perquè l’inspector pot realitzar la revisió després de l’avís.
- Una vegada que arriba el tècnic a la llar i realitza la inspecció genera un pressupost abans de fer cap mena de modificació o arranjament en la instal·lació; quan el client accepta el pressupost es realitza la reparació, generant-se així una factura.
Per tant, l’usuari ha de rebre dos documents diferents, el pressupost i la factura.
- Els preus de les revisions del butà són lliures, per la qual cosa és recomanable sol·licitar diversos pressupostos a diferents empreses autoritzades i habilitades. Si la goma o el tub flexible està caducada, es recomana sol·licitar el pressupost que incloga el preu de la nova goma.
- El pagament de la revisió es farà ‘in situ’ per la persona que contracte els serveis de l’empresa en finalitzar la mateixa si la revisió ha sigut superada de manera satisfactòria i sense anomalies. L’empresa de revisió haurà de facilitar a l’usuari el Certificat de Revisió que caldrà conservar fins a la següent revisió.
- En el cas que haja sigut necessària la substitució d’alguna peça, l’antiga ha de quedar-se-la el consumidor, ja que és l’única prova o justificant que aquesta reparació o substitució es va realitzar. La reparació té una garantia de 6 mesos.
Qualsevol altre dubte, contacte amb la Policia Local de l’Alcúdia al telèfon 96.299.66.40, servici 365 dies a l´any 24 hores.
Comentar