La collita minvada porta al fet que molt pocs puguen portar la marca registrada de la DOP
El canvi climàtic converteix el kaki Persimon® de l’any 2022 en un dels més exclusius de la història
• La climatologia extrema, sumant onades de calor amb pluges persistents, ha fet que la producció de Kaki en tota la comarca registre mínims històrics.
• L’esforç i la unió dels productors associats a la DOP, clau per a fer arribar les 55.000 t. de Persimon® previstes al consumidor amb la qualitat de sempre.
• Les autoritats municipals i autonòmiques fan costat a la DOP en un dels seus moments més complexos.
La Ribera del Xúquer és l’únic lloc del món on es cultiva el kaki sota la marca comercial Persimon®, propietat de la Denominació d’Origen Kaki Ribera del Xúquer Aquest kaki de la varietat Rojo brillant ha suposat una revolució a l’hora de presentar-se davant els consumidors. Amb tota la fermesa de la seua carn i la dolçor alhora. Aquesta característica diferencial li ha fet mereixedor d’un distintiu de Denominació d’Origen Protegida perquè els consumidors sàpien que el Persimon® és una cosa única, diferent i indissolublement lligat a les comarques productores adscrites al segell. Persimon® és, d’aquesta manera, la marca col·lectiva sota la qual es presenten davant els consumidors els Kakis de la varietat Roig Brillant, varietat autòctona de la zona de la Ribera, de carn ferma i sense astringencia, produïts sota aquests paràmetres.
Víctimes del Canvi Climàtic
La climatologia extrema de l’any 2022 s’ha acarnissat amb la regió de la Ribera del Xúquer on tiren les seues arrels els arbres del kaki. Durant el primer tram de la primavera, es van registrar altes temperatures i sobretot pluges persistents que van provocar problemes amb la floració i per consegüent la falta de quallat del fruit. Posteriorment les altes temperatures inèdites a la comarca durant aquest estiu també han limitat la disponibilitat de fruita.
Davant aquest nou escenari, marcat per la deriva climàtica, els productors associats sota el segell de la Denominació d’Origen han unit les seues forces davant l’adversitat i han enfrontat la nova estacionalitat de *Kaki *Persimon® amb la ferma voluntat d’assegurar la seua arribada als consumidors. En el 2022, la fruita certificada i avalada per la marca col·lectiva arribarà als consumidors amb la mateixa qualitat de sempre, però en una quantitat més reduïda que mai:
• 2019: 115.000 tones.
• 2020: 102.000 tones.
• 2021: 95.000 tones.
• 2022: 55.000 tones (previsió).
Suport institucional a l’esforç vinculat amb la comarca
Les administracions municipals i autonòmiques al màxim nivell han volgut mostrar el seu suport a la Denominació d’Origen Kaki Ribera del Xúquer traslladant-se fins a l’acte de presentació de la nova temporada. El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, ha liderat la representació d’autoritats a L’Alcúdia. En la seua intervenció, ha destacat la importància que té el sector primari per a la Comunitat Valenciana. Un pes que es nota tant a nivell intern com en les exportacions. En paraules de Puig, “la història d’èxit del Persimon és possible gràcies a la unió de tots. El que ens han mostrat les crisis successives és que l’agricultura és fonamental per a la nostra economia. Per a això, és imprescindible comptar amb productes d’altíssima qualitat i donar-los a conéixer, tant a Espanya com fora d’ella. És importantíssim aconseguir que la traçabilitat permeta al consumidor saber d’on venen les fruites que es menja”.
Per l’Ajuntament de L’Alcúdia ha pres la paraula en l’acte el seu alcalde, Andreu Salom. Per al dirigent municipal, la Denominació d’Origen Protegida ha suposat tradicionalment una font d’activitat molt important per a la localitat, raó per la qual és important dedicar-li l’esforç necessari perquè es puga garantir la seua viabilitat en el futur. Segons les declaracions de Salom, “Per a L’Alcúdia, el *Kaki ha suposat una obertura de mercats en tot just 25 anys. Aquesta varietat ha sigut essencial per a poder tindre una Denominació d’Origen Protegida i el seu Consell Regulador ha contribuït a la seua expansió tant a nivell nacional com en mercats de tot el món. La promoció, que ha sigut una constant des de l’inici, ha sigut una peça essencial a l’hora d’introduir el *Persimon davant el consumidor. En boca d’altres alcaldes de la Ribera, és important cridar l’atenció sobre els problemes que ha hagut d’afrontar aquest fruit en aquesta campanya i agrair el suport rebut per les administracions”.
Amb un pressupost de campanya ajustat a la producció, generat pel suport institucional i l’esforç dels membres de la DOP, el Consell Regulador s’enfronta al desafiament de comunicar l’arribada de la temporada del Persimon® als consumidors amb molts menys mitjans per a això. Mateo Blay, president de AGR Food Màrqueting, ha compartit les línies directrius de l’acció divulgativa. La concentració de l’esforç en tres setmanes, amb peces específiques amb els grups Atresmedia i Mediaset, permeten optimitzar el nombre d’impactes aconseguits a la inversió realitzada. Una campanya de comunicació curta, però molt orientada a traure els màxims beneficis a nivell de visibilitat i prestigi de la marca col·lectiva Persimon®. Per a Blay, “la comunicació vinculada amb l’origen, com fan altres fruites, és un valor afegit per al consumidor. Conéixer d’on venen les fruites implica saber com ha sigut el seu procés i per què tenen una qualitat afegida per ser d’on són. Això redunda en la confiança del públic. La unió i la constància de tota la DOP és fonamental per a consolidar la marca Persimon i els seus valors diferenciadors en la societat”.
El Consell Regulador de la Denominació d’Origen Protegida ha traslladat, per boca del seu president, Cirilo Arnandis, ha traslladat l’agraïment dels agricultors que formen part de la DOP pel suport rebut a l’hora de plantejar la temporada 2022. La importància d’implementar mesures que permeten assegurar el futur de les explotacions en escenaris en els quals la climatologia és tan hostil és fonamental. Gràcies al seu exclusiu procés d’elaboració, el kaki amb segell de qualitat diferenciada permet arribar als mercats internacionals, una cosa estratègicament vital per a l’economia local i nacional. Com a manifesta Arnandis, “la marca és el que li atorga prestigi a un producte, sobretot a nivell internacional. La incertesa del moment actual no ens permetrà renunciar al futur del Persimon. Els cooperativistes són els pares del Kaki i gràcies a ells podem estar hui ací. La investigació ens ha permés passar d’una fruita que a penes durava setmanes a una altra que està fins a quatre mesos en el mercat. I continuarem apostant per a continuar superant els desafiaments, com sempre ha fet el sector. S’han invertit més de 30 milions d’euros per a donar-ho a conéixer a tot el món i en aquesta línia seguirem”.
El moment òptim de consum del Kaki Persimon® abasta els mesos d’octubre a gener. Els desajustaments en el clima poden reduir la duració de l’estacionalitat. L’aposta ferma de la Denominació d’Origen Protegida Ribera del Xúquer per aquest producte garanteix que tot el Kaki que arribe al punt de venda sota la marca col·lectiva, supere els paràmetres de qualitat, sabor i aroma característics d’aquest segell d’origen.
Comentar